Peningkatan Kemampuan Membaca Kitab Kuning dengan Metode Sorogan pada Santri Pondok Pesantren Walisongo
DOI:
https://doi.org/10.61094/arrusyd.2830-2281.7Kata Kunci:
Santri, Sorogan Method, Yellow Book, Reading AbilityAbstrak
In this study, the main problem that must be faced is how we can improve the ability of students to read the yellow book. The yellow book or what we often call the bald book has messages that are so valuable that they require special skills to understand them. The ability to read the yellow book is one of the most important factors to understand the content contained in the text of the book. This ability is very necessary called habituation, and training, training to read the yellow book is one of the efforts to improve the ability of students to understand the yellow book. This sorogan training is a form of community service carried out by the Asatidz Council at MDF Walisongo Islamic Boarding School. Where a teacher will teach the values contained in the yellow book. In learning the yellow book, the walisongo Islamic boarding school uses the sorogan method, where the students come forward one by one to face the kiyai or ustadz, then read the book by paying attention to the nahwu and shorofnya. Then after reading, the students then translate and explain the contents of the book. The sorogan method aims so that students can read the yellow book properly and correctly according to the nahwu and shorof rules, and can understand the contents in a yellow book. This research was conducted to find out how to increase the ability to read the yellow book with the sorogan method at the walisongo Islamic boarding school. The sorogan method is one of the traditional methods applied at the Walisongo Islamic Boarding School to assist students in reading and understanding the Yellow Book. The results of this study illustrate that the Walisongo Islamic Boarding School has given birth to a number of students who are able to read books with the initial stage knowing sakal, the second stage knowing Arabic grammar, and the third stage being able to provide the real meaning contained in the book being read.
Referensi
Abid, A. (2021) ‘Metode Pembelajaran Kitab Kuning Di Pondok Pesantren’, Jurnal Mubtadiin, 7 (1).
Departemen Agama, R. I. (2005) Pembakuan sarana pendidikan, Jakarta: Direktorat jenderal kelembagaan agama Islam, DEPAG RI. Jakarta: Direktorat Jendral Kelembagaan Agama Islam Departemen Agama RI.
Ghofur, M. A. and Husniah, H. (2022) ‘Metode Muḥāfaẓah Naẓam Jurūmiyyah untuk Memudahkan Baca Kitab Kuning’, Al-Fusha : Arabic Language Education Journal, 4(1), pp. 10–16.
Imam Tabroni, Asep saipul malik and Diaz Budiarti (2021) ‘Peran Kyai Dalam Membina Akhlak Santri Di Pondok Pesantren Al-Muinah Darul Ulum Desa Simpang Kecamatan Wanayasa’, Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, dan Agama, 7(2), pp. 108–114. doi: 10.53565/pssa.v7i2.322.
Mariyam, S. (2021) ‘Hubungan Penguasaan Nahwu Sharaf dengan Kemampuan Membaca Kitab Kuning Pesantren Riyadhul Huda’, Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), p. 71. doi: 10.30997/tjpba.v2i1.2828.
Nana, S. (2013) ‘Cara Belajar Siswa Aktif dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Priyanto, A. (2014) ‘Pengembangan Kreativitas Pada Anak Usia Dini Melalui Aktivitas Bermain’, Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif, 0(2).
Putu, I. and Permana, H. (2021) ‘Analisis Rasio Pada Instagram Untuk Penelitian Kualitatif Menggunakan Metode Ekploratif’, Jurnal Sistem Informasi dan Komputer Terapan Indonesia (JSIKTI), 3(3), pp. 44–56.
ShahabudinHashim MahaniRazali & Ramlah Jantan (2003) Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Taufiq Rohman, S.Pd.I, M. P. (2019) ‘Pengertian Pembelajaran Menurut Para Ahli’, Psikologi Perkembangan, pp. 1–224.
Thoha, M. (2021) ‘Reformulasi Model Pembelajaran Kitab Kuning di Pondok Pesantren Mambaul Ulum Bata-Bata Pamekasan’, Tadris, 16(2), pp. 453–464.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2022 Ridho Hidayah, Hasyim Asy'ari

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan dengan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
1) Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal di jurnal ini.
2) Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan awal publikasi di jurnal ini.
3) Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusi atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menghasilkan pertukaran yang produktif, serta kutipan lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.